Wanergard Picture Blog

Wanergard Picture Blog

Sunday, February 13, 2011

Live 8

Lite less på att plugga musikteori nu.. var ett löfte jag gav till mig för någon vecka sedan. Paus i allt musikskapande för att gå till grund med basal musikteori. Har gått ganska ok trots allt. Har lärt mig 10 grundackord på piano och gitarr.. bara för att synkronisera de två instrumenten. Alltid bra att veta vad saker heter också. Annat löfte är att göra en liten smålåt i de grundläggande tonarterna. Så nu har jag gjort lite akustiska bagateller i bland annat dur :) Inte min favvo-tonart direkt. Varit riktigt kul att plinka piano och gitarr dock... men det tycker nog inte grannarna haha.

Men som sagt.. nu får det bli en paus på musikteorin. Har laddat ner 3 instruktionsfilmer i Abletons eminenta LIVE program. Så planen är att börja krypa i det programmet så småningom. Vill gärna addera det till paletten att göra musik i. Logic är verkligen kanon, men man är lite styrd kan tyckas. Live är ju mer fokuserat på live-mangling så det kanske kan införa lite element av liv i låtarna.

Lekte lite med min emulator eSynth igår, var riktigt kul. Hittade gamla rocksamplingar på den interna hårddisken som manglades lite. Så snart ska jag ladda upp en snippet på det där... förhoppningsvis från Live. Stay tunded...

No comments: